Sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych
Sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności
laboratoryjnych lub obrazowych
1). Zlecenia (skierowania) na badania laboratoryjne i obrazowe (RTG, USG) z koszyka usług POZ są wystawiane, po przeprowadzeniu konsultacji lekarskiej osobistej lub teleporady, w formie papierowej.
2). Zlecenia na badania pacjent odbiera u lekarza, pielęgniarki bądź w rejestracji.
3). Badania laboratoryjne pacjenci mogą wykonać w punkcie pobrań w dniach i godzinach ustalonych.
4). Wyniki badań lekarz otrzymuje automatycznie w dokumentacji medycznej. Pacjent może otrzymuje kod z laboratorium i może osobiście odczytać lub wydrukować wyniki badań.
5). Badania RTG Pacjent wykonuje w poradni wskazanej na skierowaniu lub przez personel rejestracji. Zapisy na badanie odbywają się telefonicznie lub osobiście. Wyniki badań RTG pacjent otrzymuje przy wizycie kontrolnej u lekarza zlecającego badanie.
6). Badanie USG wykonywane są na miejscu w poradni POZ. Pacjentowi wyznacza termin badania personel rejestracji w terminie uzależnionym od trybu skierowania na badanie.
7). Zlecenie na badanie endoskopowe (gastroskopii, kolonoskopii) wystawiane jest w formie e-skierowania. Gdy lekarz wystawi e-skierowanie Pacjent otrzymasz SMS z 4 cyfrowym kodem z Internetowego Konta Pacjenta (jeśli takie posiada), może otrzymać również wydruk informacyjny z zawartym kodem lub być poinformowany telefonicznie przez lekarza lub personel rejestracji.
Na badanie można się zapisać telefonicznie lub osobiście podając kod
e-skierowania oraz numer PESEL.
Instrukcja o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
Instrukcja o sposobie realizacji e-skierowania
Instrukcja o sposobie realizacji e-recepty
E-recepta to recepta, którą lekarz lub uprawniona pielęgniarka/położna wystawia w systemie elektronicznym.
1. Forma otrzymania e-recepty:
a) papierowy wydruk e-recepty, jeśli pacjent zgłasza taką potrzebę w trakcie udzielania porady
b) elektroniczna w formie 4 cyfrowego kodu, który:
c) lekarz lub uprawniona pielęgniarka/położna przekazuje pacjentowi w czasie udzielania porady,
d) pacjent otrzymuje w formie SMS na swój telefon lub w formie e-maila na wskazany adres poczty elektronicznej, jeśli pacjent posiada założone Internetowe Konto Pacjenta (IKP) i w ramach tego konta dokonał wyboru sposobu powiadamiania o e-recepcie w formie SMS i/lub e-mail.
2. Podczas wizyty w aptece, w zależności od wybranej formy otrzymania/powiadamiania o e-recepcie, należy podać farmaceucie:
a) papierowy wydruk e-recepty otrzymany od lekarza;
b) 4-cyfrowy kod otrzymany w formie SMS na telefon i PESEL osoby, na którą jest wypisany lek;
c) e-mail – okazując farmaceucie na ekranie telefonu/tabletu otrzymaną na adres poczty elektronicznej informację o e-recepcie, w tym przypadku nie jest wymagane podawanie numeru PESEL.
3. Wykup leków z e-recepty:
a) leki z e-recept można wykupić w różnych aptekach na obszarze całego kraju tzn. można wykupić część leków w jednej aptece, a część w drugiej lub każdy lek w innej aptece posługując się jedynie otrzymanym kodem i numerem PESEL, z zastrzeżeniem w pkt. 2;
b) wszystkie opakowania tego samego leku muszą być wykupione w tej samej aptece, w której nastąpił zakup pierwszego opakowania.
4. Ważność recepty:
a) recepta jest ważna od daty wystawienia:
- 7 dni na antybiotyk,
- 120 dni na preparaty immunologiczne,
- 30 dni na pozostałe leki;
b) lekarz może na recepcie zaznaczyć: „ data realizacji: od …” (wpisuje datę od której lek może być realizowany) – wówczas termin realizacji e-recepty wynosi 30 dni licząc od wpisanej przez lekarza daty;
c) w przypadku leków, które przyjmują pacjenci chorzy przewlekle, lekarz zaznacza na recepcie: „data realizacji: do …” (wpisuje datę o rok późniejszą od daty wystawienia e-recepty) – wówczas termin realizacji recepty wynosi 365 dni, z zastrzeżeniem pkt. 4;
d) e-recepta ważna na 365 dni od daty jej wystawienia musi być zrealizowana na pierwsze opakowanie leku w ciągu 30 dni od daty jej wystawienia, żeby nie utracić części leku; jeśli pierwsza realizacja e-recepty ważnej na 365 dni nastąpi po 30 dniach od dnia jej wystawienia, farmaceuta w aptece pomniejszy ilość leku, proporcjonalnie do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia e-recepty; przy wykupie kolejnych opakowań, bez względu na to kiedy będą wykupowane, nie będą już pomniejszane ilości leku.
5. Z e-recepty ważnej na 365 dni, jednorazowo można wykupić zapas leków na 180 dni.
Na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia oferujemy Państwu Podstawową Opiekę Zdrowotną. W jej zakres wchodzą bezpłatne porady lekarza pierwszego kontaktu (lekarza rodzinnego, internisty).
Świadczenia w POZ ukierunkowane są na promocję i profilaktykę zdrowotną, zapobieganie, diagnostykę schorzeń, leczenie, zapobieganie lub ograniczanie niepełnosprawności, usprawnianie oraz pielęgnację i edukację zdrowotną.
Lekarz Podstawowej Opieki Zdrowotnej to lekarz rodzinny zwany również lekarzem "pierwszego kontaktu" - wybierany przez osobę ubezpieczoną.
Żeby skorzystać z porad w ramach podstawowej opieki zdrowotnej pacjent lub jego opiekun prawny powinien dokonać wyboru lekarza, pielęgniarki oraz pielęgniarki położnej. W tym celu należy wypełnić formularz, który znajduje się w recepcji naszej Przychodni lub można go pobrać z naszej strony internetowej i przynieść do Przychodni.
Lekarz POZ to lekarz prowadzący podstawowe leczenie i kierujący w razie potrzeby do lekarzy specjalistów. Lekarz ten zleca badania diagnostyczne, kieruje na konsultacje do lekarzy specjalistów, a także w razie potrzeby wydaje skierowanie do szpitala.
Na wizytę do lekarza rodzinnego można umówić się osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Pacjenci zapisywani są w zależności od dostępności wolnego terminu, na konkretny dzień i godzinę.
Na pierwszą wizytę Pacjent musi przynieść ze sobą dowód osobisty, aktualny dokument ubezpieczenia. Również Pacjent powinien dostarczyć kserokopię historii choroby poprzedniej przychodni, wyniki badań i wykaz zażywanych leków, a także jeśli posiada karty informacyjne z pobytu w szpitalu.
Korzyści dla pacjenta: